Sinar Kehidupan

Hidup ialah Sebuah Perjuangan

Tak baik marah-marah =)

 بسم الله الرحمن الرحيم
  
Kisah 16 Ramadhan




Seuntai kata untuk dirasa : Marah itu api.

Doa : Pesanan UAI di bulan Ramadhan

  بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah Ramadhan kini menjengah fasa kedua. Ustaz Azhar Idrus berpesan supaya kita sentiasa memperbanyakkan menyebut doa ini :
اللَّهُمَّ إِنَّكَ عُفُوٌّ كَرِيمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي
 "Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf lagi Maha Mulia yang menyukai permintaan maaf, maafkanlah aku."

Seuntai kata untuk dirasa : Jom sama-sama ingat-mengingati diri dan sahabat-sahabat di sekeliling kita.

Masih mampu tersenyum

 بسم الله الرحمن الرحيم


Pengalaman saya melihat setiap insan di sekeliling saya yang diiuji-Nya dengan pelbagai dugaan, cabaran dan ujian yang tak terduga - ada yang boleh menerima, ada yang tak mampu, ada yang tabah, ada yang kuat, ada yang menangis, ada yang masih mampu tersenyum, ada yang pasrah dan ada yang redha dengan ketentuan-Nya. Namun, saya cukup terkesan dengan kata-kata seorang hamba Allah ini, dia masih mampu tersenyum saat hatinya terluka. Katanya, "Saya masih mampu tersenyum kerana apalah sangat ujian saya ni berbanding dengan orang lain. Pengalaman ni banyak mematangkan saya. Saya menjadi lebih tahu daripada tidak tahu. Meskipun Allah pilih saya untuk rasa sakit, saya tetap yakin pilihan Allah tentu bersebab."

Seuntai kata untuk dirasa : Kita akan kuat dan tabah kalau kita mahu memilih untuk kuat dan tabah. =)

Related Posts with Thumbnails

Followers

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)
Solat dahulu, barulah selesaikan urusan lain. Selepas itu, Insya-Allah hati akan terasa lebih tenang untuk lakukan apa jua urusan kerana urusan dengan Allah telah kita selesaikan. =)

Hamba-Nya

My photo
Penang, Malaysia
Hidup ini indah jika segalanya kerana Allah. Ya Allah kumengharap keredhaan-Mu. Kumenuju pada-Mu Ya Rabb. Pimpinlah daku. Amin Ya Rabb al-A'lamin...

Mutiara kata

...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)

Perjuangan Secebis Jihad.. Terkadang meruntun hati, menguji rasa. Namun, setiap kegetiran yang melanda, renungkanlah kembali satu hakikat, kitalah mujahidah Allah. Senyum dan menangislah hanya kerana Dia.

Nota: Saya mengalu-alukan nasihat dan teguran membina daripada anda. Teguran dan nasihat anda amat bermakna untuk saya. Sekian, terima kasih. Jazakumullah khayran khateera. =)