Sinar Kehidupan

Hidup ialah Sebuah Perjuangan

Mutiara

بسم الله الرحمن الرحيم
"Minat yang tersemai kukuh sejak sebagai mahasiswa di Universiti Sains Malaysia (USM) sejak 1978 menyebabkan TIGA BUAH BILIK saya sesak dengan buku. Kini, saya menganggarkan sekurang-kurangnya terdapat sekitar 10,000 JUDUL BUKU dalam simpanan saya." ~ Dr. Jeniri Amir

Banyaknya! Sememangnya beliau seorang tokoh yang hebat... Saya suka sekali dengan buku '7000 Mutiara Kata' karangan beliau. Pertama kalinya memandang buku ini di rak buku-buku baharu di Pusat Sumber Dato' Lokman Musa, saya sudah mula jatuh hati dengan buku ini. Namun, pada ketika itu, buku baharu seperti ini tidak boleh dipinjam, hanya boleh dibaca di dalam pusat sumber. Oleh itu, saya sering menjadikan buku ini sebagai satu 'kewajiban' setiap kali singgah di pusat sumber. Mengapa? Sudah tentu kerana hendak menyalin mutiara kata yang menarik. =P


Saat ini, saya sudah memilikinya. Alhamdulillah, syukur Ya Allah. Tak perlu mencari-cari buku ini lagi di pusat sumber. Andai anda peminat mutiara kata, tidak rugi untuk menjadikan buku ini sebagai salah satu koleksi bahan bacaan anda. Buku ini menghimpunkan ungkapan-ungkapan yang terhasil daripada ketinggian daya fikir para pemimpin, pemikir dan cendekiawan besar. Idea-idea mereka tahan diuji zaman hingga layak menjadi kata-kata hikmah.

Adakalanya, kata-kata kiasan ini bisa melembutkan hati insani dengan 'menyindir secara harus dan tulus'. Saya cukup kagum dengan individu yang punya kemampuan menghasilkan mutiara kata dan kata-kata hikmah yang hebat yang tentunya menyentuh hati manusia dengan izin-Nya. Mereka tentunya pemikir yang hebat!

Bukan tokoh-tokoh ternama sahaja yang mampu melakukan sedemikian, malah anda juga. Tentu ada yang pernah menukilkan kata-kata hikmah yang dikarang sendiri secara peribadi. Jangan malu untuk mempamerkannya. Andai ungkapan yang anda hasilkan itu dapat memotivasikan diri sendiri, tidak mustahil ada yang tersentuh dan menjadikan ungkapan itu sebagai satu perangsang kepada diri mereka juga. Ingat SN Usman Awang pernah berpesan, "Tajam keris raja, tajam lagi pena pujangga".

Seuntai kata untuk dirasa : Kalau tidak keberatan, kongsikan mutiara kata atau kata-kata hikmah kegemaran anda di sini. Terima kasih. =)

Teruskan ya!

بسم الله الرحمن الرحيم


Sepi.. Bukan tidak mahu mengemas kini teratak ini. Ada sahaja bicara yang berlegar-legar di ruang minda, melahirkan monolog sepi di kamar hati, namun tidak terzahir pada kanvas maya ini.

Saat bersiar-siar di taman maya melihat sahabat-sahabat gigih berusaha menyebar ilmu Allah, menegakkan kalimah La ilaha ilallah di bumi Allah ini, hati terasa begitu pilu, apakah diri ini bisa sebegitu? Menjalankan tugas sebagai khalifah seperti yang dijanjikan suatu ketika dahulu.


Sungguh hebat mereka mungkin juga kamu yang sedang membaca coretan ini. =) Punya ilham yang dikurniakan-Nya yang bisa menyentuh hati-hati yang leka. Mudah-mudahan kamu istiqamah dalam bertinta kerana Allah. Teruskan perjuangan kamu yang tidak akan terhenti itu. Semoga kalimah-kalimah indah yang tersusun rapi itu mampu membuatkan diri ini dan sesiapa jua mengingati-Mu seterusnya mencintai-Mu Ya Rabb. Tahniah!


Seuntai kata untuk dirasa : Sahabat-sahabat sila lihat mutiara kata keempat di 'sidebar' sebelah ini.^_~

Related Posts with Thumbnails

Followers

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)
Solat dahulu, barulah selesaikan urusan lain. Selepas itu, Insya-Allah hati akan terasa lebih tenang untuk lakukan apa jua urusan kerana urusan dengan Allah telah kita selesaikan. =)

Hamba-Nya

My photo
Penang, Malaysia
Hidup ini indah jika segalanya kerana Allah. Ya Allah kumengharap keredhaan-Mu. Kumenuju pada-Mu Ya Rabb. Pimpinlah daku. Amin Ya Rabb al-A'lamin...

Mutiara kata

...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)

Perjuangan Secebis Jihad.. Terkadang meruntun hati, menguji rasa. Namun, setiap kegetiran yang melanda, renungkanlah kembali satu hakikat, kitalah mujahidah Allah. Senyum dan menangislah hanya kerana Dia.

Nota: Saya mengalu-alukan nasihat dan teguran membina daripada anda. Teguran dan nasihat anda amat bermakna untuk saya. Sekian, terima kasih. Jazakumullah khayran khateera. =)