Sinar Kehidupan

Hidup Adalah Sebuah Perjuangan

Sang Fitnah

بسم الله الرحمن الرحيم

Apa perasaannya difitnah?

Sungguh menggugah hati insani. Apalagi kalau musuh Allah sentiasa berusaha membisikkan hasutan supaya diri menyalahkan takdir Ilahi. Andai tidak diperangi, diri akan mudah sekali terjerumus ke dalam lumpur dosa.

Kala ini, simpati saya tumpah pada seorang sahabat. Ketabahan dan kekentalan jiwanya diuji dengan lemparan fitnah yang cukup mengguris hati. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Saya berharap dia tidak mudah mengalah dengan kehadiran sang fitnah yang melukakan ini. Pernah dahulu dia meluahkan rasa mengenai fitnah yang melanda. Kekuatan hatinya menepis serangan sang fitnah membuatkan saya kagum pada kesabarannya. Kini, sang fitnah hadir lagi mencabar keteguhan hati. Ujian ini amat berat sekali. Namun, ketahuilah sahabatku, hikmahnya amat besar untukmu. Indah hikmahnya andai digali dengan mata hati. Allah ingin mengajarkan sesuatu kepadamu. Bersangka baiklah pada-Nya. Jangan pernah menganggap dugaan ini sebagai satu beban, angaplah dugaan ini sebagai satu keistimewaan buat insan-insan yang terpilih. Ujian itu tanda sayang Allah pada hamba-hamba-Nya. Jangan pernah menyesali nikmat ini. Semakin kita mendekati-Nya, semakin banyak ujian daripada-Nya. Lantas, kita akan semakin menghargai segala nikmat ujian dan nikmat anugerah-Nya. Redhalah dengan hati yang ikhlas hanya kerana-Nya.

Maafkan diriku andai tidak berupaya memujuk hatimu. Namun, ketahuilah tangan ini ingin sekali menghapus air jernih yang mengalir dari matamu. Hanya Dia yang memiliki hati, Pemilik Hati yang berkuasa menyentuh jiwamu, jiwa hamba-Nya.

Sahabatku, ini hadiah untukmu. Dengarkanlah. Renungkan dengan mata hati...


Pasrah Segalanya-DeHearty

Seuntai kata untuk dirasa : Diri ini sentiasa mengharapkan mekar senyumanmu. Usah berduka lagi. Allah sentiasa bersama hamba-Nya yang sabar. Insya-Allah.

Related Posts with Thumbnails

Followers

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)
Solat dahulu, barulah selesaikan urusan lain. Selepas itu, Insya-Allah hati akan terasa lebih tenang untuk lakukan apa jua urusan kerana urusan dengan Allah telah kita selesaikan. =)

Hamba-Nya

My photo
Perak, Malaysia
Hidup ini indah jika segalanya kerana Allah. Ya Allah kumengharap keredhaan-Mu. Kumenuju pada-Mu Ya Rabb. Pimpinlah daku. Amin Ya Rabb al-A'lamin...

Mutiara kata

...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)

Dakwah tidak akan ada nilainya jika para daienya sendiri tidak menjadi bukti yang mendukung dakwah ini. ~ Sayid Qutb

Perjuangan Secebis Jihad.. Terkadang meruntun hati, menguji rasa. Namun, setiap kegetiran yang melanda, renungkanlah kembali satu hakikat, kitalah mujahidah Allah. Senyum dan menangislah hanya kerana Dia.

Nota: Saya mengalu-alukan nasihat dan teguran membina daripada anda. Teguran dan nasihat anda amat bermakna untuk saya. Sekian, terima kasih. Jazakumullah khayran khateera. =)

Kembara di tanah gersang