Sinar Kehidupan

Hidup ialah Sebuah Perjuangan

Duhai Penyair

بسم الله الرحمن الرحيم

Dan penyair-penyair itu diikuti orang-orang yang sesat. Tidakkah kamu melihat bahawa mereka mengembara di tiap-tiap lembah, dan bahawa mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak mengerjakannya, kecuali orang-orang (penyair-penyair) yang beriman dan beramal saleh dan banyak menyebut Allah dan mendapat kemenangan sesudah menderita kezaliman. Dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali. (QS 26 : 224-227)

Demikian ayat-ayat suci Al-Quran dalam surah As-Syu'ara sebagai sebuah peringatan buat para penyair. Bukan mudah bergelar penyair. Bukan mudah menghasilkan sebuah karya sastera. Karya yang bermutu, yang mengesankan buat para pembaca. Karya yang bukan sahaja bertindak sebagai medium yang menghiburkan, tetapi sarat dengan teladan, penuh dengan keindahan dan kecintaan pada Tuhan.

A. Samad Said berpendapat bahawa untuk melahirkan karya, karyawan tidak hanya bergantung pada bahan dan bakat serta kekuatan fikiran sahaja tetapi yang penting ialah pembacaan dan pengalaman yang luas.

Para penyair harus sedar akan tanggungjawab yang dipikulnya. Jadi, kita perlu berhati-hati dan berwaspada dalam setiap penciptaan karya sastera. Semoga setiap karya sastera yang dihasilkan mampu membantu menunjuk jalan, memandu kita meraih kasih dan redha Ilahi. Menulislah kerana Allah.

Seuntai kata untuk dirasa : Penyayangnya Allah S.W.T dengan segala idea yang diilhamkan-Nya. Subhanallah Alhamdulillah waLailahaillallah Allahuakbar…

Related Posts with Thumbnails

Followers

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)

Solat dahulu ya! (◠‿◠✿)
Solat dahulu, barulah selesaikan urusan lain. Selepas itu, Insya-Allah hati akan terasa lebih tenang untuk lakukan apa jua urusan kerana urusan dengan Allah telah kita selesaikan. =)

Hamba-Nya

My photo
Penang, Malaysia
Hidup ini indah jika segalanya kerana Allah. Ya Allah kumengharap keredhaan-Mu. Kumenuju pada-Mu Ya Rabb. Pimpinlah daku. Amin Ya Rabb al-A'lamin...

Mutiara kata

...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.(Al-Baqarah:216)

Perjuangan Secebis Jihad.. Terkadang meruntun hati, menguji rasa. Namun, setiap kegetiran yang melanda, renungkanlah kembali satu hakikat, kitalah mujahidah Allah. Senyum dan menangislah hanya kerana Dia.

Nota: Saya mengalu-alukan nasihat dan teguran membina daripada anda. Teguran dan nasihat anda amat bermakna untuk saya. Sekian, terima kasih. Jazakumullah khayran khateera. =)